Banksy și copyright-ul.
- Ender

- 2 ian. 2024
- 8 min de citit
Probabil ai auzit deja numele acesta măcar de câteva ori sau poate ești deja un adevarat connoisseur Banksy. Indiferent de situație, o să fac o mică prezentare introductorie și apoi o să vorbim despre niște chestii mișto precum:
cine e el de fapt, referințe la alți artiști și conflictul cu GUESS.
Conflictul vine la pachet cu o discuție foarte interesantă despre copyright și trademark, alte două lucruri de care probabil ai mai auzit de câteva ori de-a lungul timpului. Cred că ăsta este un prilej potrivit întrucât nu este doar o poveste entertaining despre Banksy, ci și un caz aplicat de la care putem să începem să aflăm mai multe despre ce înseamnă copyright și trademark.
Primul spray
Locul de baștină al acestui personaj faimos (sau infam; depinde pe cine întrebi) este Bristol, Anglia. Activitatea sa a început prin 1990, iar modurile predominante de exprimare sunt grafitti și instalații stradale. Ideile sale au mereu o latură de comentariu politic, social și umor negru. Satirizează lucrurile superficiale și produce artă pentru publicul larg. Niciodată nu a fost vorba despre bani, ci despre a transmite mesaje cu adevărat importante. Se simt cu ușurință motivele de anti-capitalism și anti-sistem.

În momentul de față, lucrările lui au aparut pe întreg globul și este unul dintre cei mai renumiți artiști în viață. Cu toate astea, de la bun început identitatea lui Banksy a rămas secretă. De ce? În primul rând pentru că graffiti este ilegal în Anglia și în mai toate țările. Deseori graffiti este văzut ca un sinonim pentru vandalism. Se mai poate ca acesta să-și fi păstrat anonimitatea pentru a menține în prim-plan creațiile sale și nu neapărat pe el ca personalitate. Dacă putem să vorbim despre "el" la singular. Există speculă cum că Banksy reprezintă de fapt o grupare de oameni și nu un artist solo. Ajungem și acolo.
Majoritatea lucrărilor lui sunt clasificate ca artă temporară. Deseori, instalațiile stradale sunt înlăturate sau, mai bine zis, luate de la locul lor destul de rapid. Asta mai ales după ascensiunea la popularitate globală. Singurul loc în care poți cumpăra sau certifica în mod oficial piese de la Banksy este prin agenția lui numită Pest Control. Au o secțiune FAQ super funny și vă recomand sa o citiți.
Tehnica lui principală este stenciling, adică atunci când dai cu spray-ul peste un șablon. Asta te ajută sa faci modele complexe într-un timp foarte scurt. Doar pui macheta pe un perete, fst-fst și voilà! Tinând cont că de multe ori artiștii graffiti sunt cu ochii în patru să nu fie prinși de autorități, asta e o mană cerească. Cică exact așa i-a și venit ideea de a trece de la free hand la stencil. Ascunzându-se de poliție sub o mașină de gunoi, a vazut seria vehicului ștanțată. Cu un un nou truc în mânecă, popularitatea sa nu avea decât sa crească rapid.

Da' cine e, domne, Banksy ăsta?
Teoria principală: e pur și simplu un artist care, dintr-un motiv sau altul, a reușit să își mențină identitatea secretă deși e recunoscut la nivel mondial. Pentru mine asta sună puțin sketchy, în sensul că nu e neaparat cel mai potrivit mod de a pune problema. Cred că în perioada de debut într-adevăr a reușit să își ascundă singur identitatea, dar acum probabil nici măcar autoritațile nu ar vrea sa îl demaște. Este ca și cum i-ai tăia aripile unui Leonardo da Vinci contemporan. Cine nu ar vrea puțin vandalism a la Banksy pe peretele lor? Vandalism care ar crește valoarea peretelui cu câteva milioane de dolari.
Cel mai circulat nume este Robin Gunningham; un fir speculativ care pare să aibă destul de multă credibilitate pe internet. Nu numai ca diferiți oameni care ar fi interacționat cu el de-a lungul timpului au confirmat această identitate, dar a avut loc și un studiu de tip geographic profiling care a găsit corelații între mișcările spațiu-timp ale lui Banksy cu cele ale lui Robin - zis și Robbie.
Despre acest aspect atât am avut de spus. Evident că absolut toată lumea este extrem de curioasă despre cine e el, dar, exact cum și-ar fi dorit, pe primul loc trebuie să rămâna arta lui și mesajele pe care incearcă sa le transmită. Sunt de acord totuși ca vibe-ul de hooded vigilante i-a dat un mare boost de popularitate.

O altă posibilitate care circulă pe internet este că de fapt Bansky reprezintă un grup de persoane. Teoria asta sună plauzibil. Ca lucrurile sa meargă așa de smooth, face sens ca mai mulți oameni să fi fost implicați. Eu nu cred în această teorie. Mi se pare mai dificil ca un grup să fi rămas atât de bine închegat atâția ani fără să apară conflicte. Cu toate astea, este evident că în momentul de față există o echipă întregă care îl suștine pe Bansky, dar asta nu e ceva secret.
Nu cred că avem nevoie să aflăm cine este cu adevărat. E cel mai bine așa pentru artă și mesaje. Sunt sigur că majoritatea oamenilor vor să îi respecte decizia de a-și păstra identitatea scretă. Un comentariu al user-ului wulfgold de pe Reddit zicea
"Nu cred în Moș Crăciun, dar vreau să cred în Banksy"
și mi s-a părut că e o perspectivă minunată.
Omagii
De-a lungul timpului Banksy a colaborat cu diverși artiști mai mult sau mai puțin cunoscuți, în mod special tot din zona de street. Vreau să aduc în vedere două cazuri foarte interesante: Keith Harring și Jean-Michel Basquiat. Cei drept, aici vorbim mai degrabă despre niște omagii sau referințe pentru cei doi. Asta e evident pentru că nu au fost contemporani.
Choose Your Weapon - dacă ești familiarizat cu doodles-urile lui Keith atunci o să recunoști cu ușurință Barking Dog, o figură proeminentă din perioada 1980-1985. CYW reprezintă gang culture-ul tineretului din Anglia care, din nefericire, au ajuns să folosească câini agresivi pe post de arme. Practic cainele devine o armă alternativă. Izolat, câinele lui Keith reprezintă și el un simbol de awareness împotriva abuzului de putere, a statelor polițienești și a guvernelor autoritare. În cele din urmă, prin faptul că stilul câinelui este unul cartoonish, se evocă detașarea de pericolul real și ni se comunică faptul că tinerii sunt deseori portretizați ca drept periculoși și, de asemenea, este scoasă în evidență neîncrederea lor în autorități.

Muralele de la Barbican - cu ocazia unei expoziții care îl avea pe Jean-Michel Basquiat în prim-plan, Banksy pregătește două murale pe pereții instituției: Basquiat Welcomed by the Metropolitan Police și Ferris Wheel. În prima vedem faimoasa figură din Boy and Dog in a Johnnypump în timp ce este percheziționată de doi polițiști ca și cum ar fi un graffiti artist. În a doua murală, apare un ferris wheel ale cărui cabine sunt reprezentate de simbolul coroanei, simbol des folosit de Basquiat pentru a se reprezenta pe sine, dar și personalități pe care le respecta. Banksy a scris "Major new Basquiat show opens at the Barbican. A place that is normally very keen to clean any graffiti from its walls". Aici a evidențiat ipocrizia situației, dar și snobismul din lumea artei în general. În perioada imediat următoare dezvăluirii, Barbican Centre a pus la cale o strategie de a proteja muralele.
Conflictul cu GUESS
În noiembrie 2022, GUESS a anunțat o colaborare cu Brandalised, brand care ar fi obținut drepturile de a distribui produse care includeau în design lucrări de-ale artistului. Cu toate astea, se pare că nimeni nu i-a cerut de fapt acordul lui Banksy. Reacția sa a fost de a invita toți "hoții" în magazinul de pe Regent Street, unde se afla colecția. Vezi postarea completă mai jos.

Nu pot să zic că nu îl înțeleg. Creative chief-ul de la GUESS l-a laudăt pe Banksy și i-a mulțumit pentru influența sa asupra culturii pop. Care exact să fie mulțumirea dacă acesta nu a fost consultat în privința colecției și nici nu avea să primească vreun profit? Nu insinuez că și-ar fi dorit asta. Atitudinea lui a fost mereu una anti-capitalistă. Din câte am reușit să găsesc, un proces este în desfașurare în momentul de față.
Dacă între nume așa titanice apar conflicte de genul unde nu se respectă proprietatea intelectuală, îți dai seama cât de neajutorați se simt unii artiști mai mici?
Copyright-ul e pentru fraieri...
...a zis Banksy în cartea sa Wall and Piece din 2005. Acest statement mi se pare unul extrem de controversial. După cele de mai sus, eu unul nu pot să înțeleg care e mai exact poziția lui față de această afirmație. Oare a spus-o doar pentru shock value și sa presare niște edgy-ness pe deasupra? E clar că vibe-ul său este unul de "arta ar trebui să fie pentru toți" și sunt complet de acord. Aș vrea doar să știu ce crede despre copyright mai exact.

Pe site-ul agenției sale Pest Control, este scris că oamenii sunt liberi să folosească oricum doresc lucrările lui Banksy în scop non-comercial. Deci, pur și simplu nu își dorește ca altcineva să facă profit ilegitim de pe urma creațiilor sale. De asemenea, au mai scris că nici Banksy nici Pest Control nu licențiază imaginile unor părți terțe și că doar pentru ca a scris în cartea lui "Copyright is for losers", nu dă nimănui dreptul de a-l reprezenta greșit și de a comite fraudă.
Ce înseamnă mai exact Copyright și Trademark
Sunt în întregime de acord cu poziția lui și a agenției sale cu privință la drepturile de autor. Sunt doar puțin confuz în legătură cu ce a vrut să zică mai exact cu statement-ul din cartea lui. Până (și dacă) o să primim vreun răspuns din partea sa, am zis să ne lămurim noi un pic mai bine în legătura cu ce înseamnă copyright, trademark și care este diferența dintre ele.
În primul rând, ambele forme de protecție se aplică pentru proprietăți intelectuale. În general, copyright-ul se folosește pentru a proteja lucrări de natură creativă, iar trademark pentru nume de brand, sloganuri și logo-uri. Aceste forme de protecție sunt considerate complet independente una de cealaltă. Până și instituțiile care se ocupă cu așa ceva sunt entități separate.

Copyright - îi dă deținătorului drepturi depline pentru print, display, distribuție și performance. De asemenea, se aplică drepturile de publicare și distribuire pe internet. Forma creației protejate trebuie să fie fixă (de ex.: carte, melodie, film, sculptură, etc.). Copyright-ul se menține pe toată durata vieții autorului plus 70 de ani. Ulterior, dacă copyright-ul nu este prelungit sau transferat, creația intră în domeniul public deci oricine poate să faca ce dorește cu ea. Asta până nu o pune altcineva sub protecție din nou. Canis canem edit, huh?
Trademark - ajută firmele să își patreze integritatea brand-ului și să îl facă recognoscibil. Protejează logo-uri, slogane și alte elemente auxiliare. Se presupune că acest aspect te ajută și pe tine ca drept consumator pentru că știi la ce calitate să te aștepți atunci când vezi o marcă familiară. Altfel, orice companie proaspăt înființată ar putea să te păcălească folosind identitatea unui brand bine împământenit.
Cam astea sunt diferențele între modalitățile de protecție a proprietăților intelectuale. De notat că informațiile sunt bazate pe sistemul American, dar și în România situația e relativ asemănătoare. Cu toate astea, dacă ai dat din greșeală peste acest articol când cautai informații legale, continuă să cauți. Aici nu ai găsit expertiză legală, ci un mic research distractiv.
Astea fiind zise, uită-te de două ori data viitoare când vezi un graffiti. Poate e un Banksy.
Surse:









